Nya strategier hamnar i grått och måste ta sig till grönt för att lyckas.

För någon vecka sedan hade jag möjlighet att delta i två spännande dagar tillsammans med Birgitta Olofson i hennes kurs greytogreen™. Det som verkligen fastande hos mig var när hon sa;

”Företagsledningar skapar ofta sina strategier i grönt, men när de presenterar den färdiga strategin för andra, landar de oftast i grått.”

Du känner säkert igen situationen. Ledningen har använt månader för att arbeta fram en ny strategi. De har åkt iväg på strategiseminarier, de har funderat, de har vänt och vridit på fakta och antaganden. De har tittat på omvärlden och hur den påverkar företaget. De har kanske tagit in konsulter som hjälp dem. Det har verkligen ansträngt sig för att ta fram en bra och genomarbetad strategi för företaget.

Så är den stora dagen inne. Hela företaget samlas för en kick off. Det är spänning i luften, förväntan, kanske lite oro här och var, men full uppmärksamhet. Olika presentationer avlöser varandra, många vackra bilder målas upp. På kvällen blir det en trevlig och god middag för alla och stämningen är på topp.

Och sedan börjar problemen. Medarbetarna känner sig vilsna? Vad betyder allt detta för mig? Hur ska jag klara av allt jag har att göra? Och så alla förändringar, när ska jag hinna med allt det nya? Jag fattar inte!

Ledningen börjar misströsta, de förändringar de vill genomföra går långsamt, det är trögt. En irriterad stämning börjar sprida sig. Det kan till och med hända att duktiga medarbetare lämnar företaget.

Antaganden blandas med fakta och en allmän misströstan breder ut sig. Då är man i det grå.

Då gäller det att kunna twista till det hela. Att se tingen ur en annan synvinkel. Att gå från grått till grönt. Det är lättare sagt än gjort, men några tankar man kan ta med sig som ledningen är att ”Ting tar tid” som Bodil Jönsson säger. Förändring är en process över tid och det finns tyvärr inga genvägar. Lika viktigt som att säga vad vi ska börja göra är att säga vad vi måste sluta med. Att bjud in fler i strategiarbetet på olika nivåer och avsätta lika mycket tid för implementering av den nya strategin om det har tagit att utveckla den kan var ett par idéer.

För medarbetarna gäller det att skilja fakta och antaganden. Be om hjälp och om förtydliganden. Lär er bena ut vad måste ni måste sluta göra för att klara av allt och hur ni ska ta er an det nya.

En annan lösning är att kontakta Birgitta på SteP Education och be om hjälp att gå från grått till grönt eller läsa mer på www.greytogreen.se.

Lycka till!

Liten ordlista:

Grey -När du blir upprörd och förväxlar fakta med antaganden och dömer dig själv eller andra. Du reagerar.

Green– när du är lugn och avslappnad, kan skilja fakta från antaganden och accepterar läget. Här väljer du fritt hur du agerar på en given situation.

Att twista – När du blir medveten om att du är i det grå, släppa dina rädslor och våga ompröva din ursprungliga synvinkel för att istället pröva något nytt. Att gå från greytogreen.